Zaznacz stronę

SKĄD SIĘ WZIĘŁY W CYRKU?

Cyrk od swoich początków wykorzystywał zwierzęta. Cyrk nowożytny Philipa Astleya zaczyna się od obecności zwierzęcia w popisach woltyżerki konnej – jeździectwa połączonego z elementami akrobatyki w formie różnych figur i póz, jakie jeździec przybiera na koniu lub na kilku koniach. „Umiejętność jazdy konnej była wtedy nieomal nakazem dobrego tonu, świadczyła wręcz o przynależności do wyższej sfery”, dlatego też powstawały liczne wyższe szkoły jazdy, były to szkoły dworskie i królewskie menaże kawalerii. „Zainteresowanie koniem, początkowo czysto sportowej natury, nabrało z biegiem lat cech współzawodnictwa w estetyce jazdy; szczególny nacisk kładziono na zręczność, techniczną precyzję wykonywanych czynności, jak również przepych ekwipunku i jeźdźca. Powstały zatem przesłanki profesjonalizacji tresury koni i sztuki jeździeckiej. Pasjonowały się nimi jednak głównie wyższe sfery społeczeństwa, stosunek warstw niższych do konia miał bowiem wyraźnie utylitarny charakter”. Stopniowo popisy woltyżerów i klaunów z teatru Astleya były wzbogacane również o innego rodzaju numery, m.in.. w pokazy tresury dzikich zwierząt.

POBIERZ CAŁY ROZDZIAŁ: IDIOMY (NOWEGO) CYRKU – ZWIERZĘTA